tiistai 9. elokuuta 2011

Hyviä arvoja ja järkipuhetta

Veriarvot olivatkin sitten tänään jo niin hyvät, ettei kontrollikokeita enää tarvita, vaan saan olla rauhassa seuraavaan kuuriin (eli ensi viikkoon) asti. Jee!

Verikokeitten lisäksi kävin tietokonekuvauksessa. Muuten tuommoiset kuvaukset on ihan ok, mutta koska röntgenin väki ei osaa käyttää porttia, joudun joka kerta kestämään kanylointipiinaa, mikä hiukan turhauttaa. Ja todennäköisesti olen röntgenille myös aika turhauttava potilas, kun olen niin huonosuoninen. No, sitä varten olisi se portti...

Tänään kävi niin kuin aina ennenkin: hoitaja yritti ensin kanylointia itse, mutta joutui lopulta kutsumaan paikalle lääkärin hoitamaan homman. Paikalle saapuikin napakan oloinen naislääkäri, joka tutkaili mun suonia ja valitteli kuinka kehnoilta ne näyttivät. Siinä tulin sitten maininneeksi että onneksi mulla on portti kaikkia muita tiputuksia varten, minkä seurauksena lääkäri katsoi mua vähän hölmistyneenä. Keskustelu eteni jotenkin seuraavasti:

Lääkäri: - Siis sulla on portti? Miksei me voitais sitä käyttää?
Minä: - No ei nää täällä röntgenissä oikein...
Lääkäri (hoitajalle): - Eikö me voitais ihan hyvin käyttää porttia? Mitä järkeä on kanyloida huonosuonista potilasta jos kerta on helpompikin tapa?
Hoitaja: - No ei meillä ole niitä neuloja...
Lääkäri: - No kai niitä nyt voi käydä hakemassa syöpäosastolta?
Hoitaja: - Niin, no ei me oikein kyllä osata niitä käyttääkään...
Lääkäri: - No kai sitä voisi pyytää jonkun niiltä sieltä pistämään. Kukas näitä asioita täällä hoitaa, täytyy nyt oikeasti ehdottaa että tähän hommaan tulisi joku muutos. Eihän tässä ole mitään järkeä!

Hip hei ja hallelujaa! Kyseinen lääkäri puki sanoiksi sen mitä olen itse hiljaa mielessäni (ellen jopa ääneen täällä blogissakin) miettinyt suunnilleen niin kauan kun mulla on portti ollut. Miksi hitossa täytyy tuhlata kaikkien aikaa ja vaivaa kun oikeasti on helpompikin tapa? Toivottavasti asiaan nyt oikeasti tulisi joku muutos!